zaterdag 20 november 2010

Mongoolse les

Mijn eerste week werk leverde meteen één grote uitdaging op: communiceren met mijn collega's. De dames van de kinderrevalidatie spreken namelijk net zoveel Engels als ik Mongools dus zonder tolk zijn we behoorlijk hulpeloos. En aangezien mijn tolk maar voor 6 uur per week beschikbaar is, heb ik mezelf voorgenomen om toch maar wat meer Mongools te leren dan "sen ben oo" (hallo) en "bayarlalaa"(dankjewel) en daarbij kreeg ik afgelopen week hulp uit onverwachte hoek!

Vanwege de kou en schoolvakanties is het deze periode niet zo druk op de afdeling, dus in een dood moment besloot ik om wat woordjes te gaan stampen. Een van de kinderen kwam nieuwsgierig bij me zitten, snapte dat ik Mongools aan het leren was en besloot me daarop spontaan te helpen.

Wat volgde was een uur waarin ze als een volleerd juffie samen met mij alle voorwerpen in het kantoor heeft doorgenomen. En daarna werd ik natuurlijk overhoord: "bi (ik) English: chair, ta (jij) Mongolian?" - "uuuuuuhhhhmmmm......." Toen ik uiteindelijk van toch wel zeker 80% van de voorwerpen zonder al te lang nadenken spontaan de Mongoolse naam eruit kon gooien besloot ze - trots als een pauw - haar mentor ouder te laten zien wat ze mij allemaal al had geleerd. Spontaan kreeg ik een deja vu van hoe ik vroeger op de basissschool mijn tafeltjes moest opdreunen... alleen was in dit geval de leerling 28 en de juf 11!

5 opmerkingen:

  1. Hoi Dymphy,

    Hoe zou Jo Nikkesen deze vorm van onderwijs noemen.
    De werkvorm moet jou in ieder geval bekend voorkomen:-)

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Dymp!

    Klinkt goed, maar hoe communiceer je dan totdat je Mongools kan? :P

    Groetje,

    Kas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Dymphy!

    Leuk die verhalen uit Mongolie! Is de winter al begonnen daar? Hier schijnt 'ie deze week te beginnen.
    Veel plezier nog daar!

    Gr Josien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Dymphy,
    Wat een mooie fotos en indrukwekkende verhalen! Is het nog een beetje uit te houden met de temperatuur?? Veel plezier nog en succes met woordjes leren!
    groetjes,Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Dymphy,

    met zulke schatjes van kinderen moet het helmaal goed komen met jouw Mongools ;)

    Liefs Marja

    BeantwoordenVerwijderen