zondag 14 november 2010

Taakomschrijving...

De donderdag na onze Gobi trip, stond een afspraak met Tsermaa, de directrice van het APDC, op het program om kennis te maken en erachter te komen wat er precies verstaan zou worden onder "fundraising" en "management consultant". Want één gouden regel die ik al van Vincent had geleerd: datgene wat in eerste instantie in je taakomschrijving staat, hoeft op geen enkele wijze verband te houden met wat je werkelijk gaat doen. En ook het APDC blijkt hierbij geen uitzondering te zijn.

Eerste verrassing: ik werk niet alleen voor het APDC maar ook voor de kinderrevalidatie.
" We hoorden dat je een fysio bent, dus we willen graag dat jij helpt de kinderen op de revalidatie te behandelen"
Je kunt dan zeggen dat je een bewegingswetenschapper bent, dat dat weliswaar inhoudt dat je wel een en ander van beweging en bewegingsstoornissen af weet, maar dat je toch echt niet kunt behandelen. Maar dat wil er dus niet in... je weet wat van bewegen, dus je kunt behandelen: klaar!
Na veel discussie zijn we tot dit compromis gekomen:
  • Workshops/presentaties geven aan de nurse, revalidatiearts en de ouders over de meest voorkomende aandoeningen bij deze kinderen
  • Workshop preventie rugklachten - wordt wellicht zelfs ziekenhuisbreed aangezien ongeveer 9 op de 10 nurses hier rugklachten hebben vanwege verkeerde houdingen tijdens het werk
  • "Toezicht houden" in de oefenruimte: de kids en ouders leren hoe ze de beperkte oefenmaterialen die er zijn correct moeten gebruiken
  • Gewoon af en toe leuk spelen met al die schattige kleine Mongoolse kiddo's
  • Alles wat de nurse/revalidatiearts nog in het hoofd krijgen
Dit takenpakket zal ik echter nog vaak moeten verdedigen ben ik bang, aangezien de nurse zodra ze er de kans voor krijgt (d.w.z. als m'n tolk er is) me probeert over te halen om nou verdorie gewoon die kinderen te behandelen.

En dan het APDC, de tweede verrassing: ik ga een website helpen ontwikkelen!
Bleek dat daar toch wel grote behoefte aan is. Ik ga dus samen met Tsermaa en de ouders bepalen wat de inhoud van de website zou moeten zijn, vervolgens gaat een jongen van de Peace Corps daar een mooie site van bouwen, die dan op een later moment door een tolk weer naar het Mongools vertaald zal gaan worden. 
Daarnaast zal ik me samen met Marg gaan bezighouden met het enige punt in de oorspronkelijke taakomschrijving dat wel werkelijk intact is gebleven: management consulting. De organisatie staat nog aardig in haar kinderschoenen en op dit moment is er niet echt een efficiënte structuur en daar willen we verandering in gaan brengen. Daarvoor hebben we wel een aantal ideeën, maar de praktijk zal moeten leren welke ook daadwerkelijk haalbaar zullen zijn in de Mongoolse hiërarchische cultuur.

In ieder geval staat vast dat ik me de komende weken niet zal gaan vervelen!

1 opmerking:

  1. Ha Dymphy!

    Gaaf om dit alles te lezen. Vooral over de Gobi-woestijn! Maarre... heten die inwoners van Mongolië nu Mongoliërs of Mongolen ;-)

    Laat ze wat zien daar!
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen